mandag den 21. marts 2011

Salt

Jordskælvet og tsunamien i Japan, og den efterfølgende usikkerhed om radioaktiv stråling fra atomkraftværket, bekymrer kineserne en del. Det skyldes til dels, at det jo er relativt tæt på, men samtidig også, fordi den kinesiske befolkning simpelthen ikke stoler på meldingerne fra den kinesiske regering. Så den almene kinesere har taget visse forholdsregler. En af disse er bl.a. at hamstre salt!

Det har to grunde:
  1. som i DK er salten tilsat jod, og jod beskytter imod radioaktiv stråling.
  2. Kineserne er bange for at de radioaktive partikler vil forurene havet, og derved fremtidens salt.
Jeg blev noget overrasket, da jeg fik dette at vide af min kinesiske veninde Jane.
Min første kommentar var: Kan man købe salt i de kinesiske supermarkeder?

Jeg kan selvføglig godt forstå usikkerheden over, hvor meget katastrofen kommer til at betyde for os her i Kina. Jeg har læst mig til at afstanden er noglelunde som fra Danmark til Tjernobyl ca. 1500-1600 km, så det er jo ikke lige rundt om hjørnet, og risikoen for fare afhænger af vindretningen..... Vi håber på det bedste.

Men når det så er sagt, tror jeg det er ganske usundt at begynde at spise meget salt, for at få den mængde jod i kroppen, der så skal til for neutralisere de radioaktive partikler. Det skulle eftersigende være 2-3 kg. pr. dag!!!!!

For mig personligt har al denne salt-hamstring dog været positiv. Jeg har ledt og ledt efter salt siden vi kom, og været meget glad for at jeg har medbragt salt fra DK. Men på et eller andet tidspunkt, så slipper det jo op.....

I dag da jeg var i supermarkedet, så ser jeg en enorm kasse med en tilbudsvare – eller i hvert fald en vare der skal promoveres. Det viser sig at supermarkdet må havde fået en ny sendning salt. Så jeg har snuppede da lige en pakke med, og prisen er også rimelig nok 0.85 DKK for 250g – jeg havde ellers hørt at prisen, som følge af den stigende efterspørgsel var steget til 8.50DKK for 500g.

Det er jo ikke lige til at læse, at det er salt posen indeholder...
Heldigvis var den kemiske betegnelse for salt (NaCl) påført på bagsiden.
Jeg overvejede, om jeg skulle købe 1 eller 2 poser. Men tænkte, at hvis jeg tog 2, ville det måske bare virke, som om jeg købte salt pga. en af de to overstående grunde. Og jeg er på ingen måde interesseret i at være med til at puste til ilden. Man skal her lige tænke på, hvor mange der holder øje med, hvad jeg putter i min vogn, det er ikke så få......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar