søndag den 13. marts 2011

Opvaskemaskine

Livet er for kort til at vaske op i hånden..... men åbenbart ikke for kort til at give sig i lag med diverse kinesiske håndværkere.

Vi har endelig langt om længe fået en opvaskemaskine – det er nemlig ikke så lige til at finde sådan en i Wuxi. Faktisk sælges de ikke i de diverse hårdehvidevarer forretninger, men heldigvis har vi lært en tyrkisk mand at kende, som igennem hans arbejde havde kontakter til at skaffe en.

Men, en ting er at få den bestilt – så skal den leveres. Og heldigvis har jeg ikke været blandet ind i denne proces, for der har været mange telefonopkald frem og tilbage. Hvornår vil den være fremme, er der nogle hjemme, hvad er adressen præcist, og vil det i sidste ende være ok at den bliver leveret til den tyrkiske mands arbejdsadresse, så at han kan tage den med hjem til os???? For at gøre det hele værre, viste det sig at den første maskine, der blev leveret, var beskadigt. Det blev dog opdaget inden den nåede vores hænder.

Da maskinen endelig er i vores lejlighed, er der selvføgelig problemer med tilslutningen. Vi havde tænkt at den bare kunne stå på bordet, og så kunne vi tilslutte den til vandhanen når den skulle bruges. Men, vandhanen og slangen var ikke kompatible.

Dannys søgen i div. byggemarkeder efter en løsning, samt en hjemmelavet ting, konstrueret på hans arbejde, hjalp desværre ikke. Vi måtte erkende at det var nødvendigt at tilslutte den ordentligt.

Vi har såmen også et skab den passer ind i, men så skulle der jo bores huller i skabet – det måtte vi hellere, som de god lejere vi er, spørger udlejer om, om det var ok. Vi fik ok, men han ville gerne have lavet det ordentligt – jeg ved ikke hvad det udtryk vil sige i Kina, for her er absolut intet byggeri lavet ordentligt! Men han kontaktede ejendomsadministartionen og køkkenfirmaet, om at de skulle lave disse huller.

Igennem den tyrkiske mands forbindelser har vi kontakt til en blikkenslager, som så skulle stå for den endelig tilslutning. Fredag oprant dagen for hul-håndværkernes ankomst. Dvs. da jeg åbner døren, står der 3 personer. En mand fra ejendomsadministratonen, en kvinde i høje hæle og en anden mand. Men de får gjort sig forståelig med at det drejer sig om køkkenet – så de får lov at komme inden for.

Jeg viser dem, at det er huller i skabet jeg mangler, og hvor vi gerne vi have dem – egentlig burde de jo være oplyst om hvad det er de skal, men det virker ikke sådan.

Jeg tænker, at jeg hellere må tage kontakt til udlejer, siden det er ham der har bestilt dem til at komme, og lige få ham til at præcisere opgaven. Efter lidt frem og tilbage, fortæller udlejer pr. telefon mig, at de godt er klare over at det er huller i skabet de skal lave, men at det først bliver i næste uge. Hvad siger man andet end OK, men tænker hvorfor???? Og hvorfor er hende kvinde med???

Nå, men til trods for hvad de åbenbart lige har aftalt med udlejeren, så indikere de overfor mig, at de lige skal hente noget værktøj, og så vil komme tilbage....... Og det er også hvad sker. De kommer tilbage med en boremaskine, men der går desværre ikke mere end 10 min., så er boret ødelagt!

Igen indikere de overfor mig at de kommer tilbage. Da de endnu ikke er kommet tilbage efter 2 timer, tænker jeg, de kommer nok ikke mere idag, da klokken er næsten fire om eftermiddagen – gad vide hvornår de så kommer? Og da jeg har en kaffeaftale, tillader jeg mig at tage afsted til den.

Men, men, men..... da Danny kommer hjem lidt i seks, ja så står der 3 kinesere og banker på døren til lejligheden. Vi ved ikke hvor længe de har stået der, men udfra beskrivelsen fra Danny er det ikke helt de samme som jeg havde fornøjelsen af – nej, der er blevet tilkaldt forstærkning. Og efter 20 min. har vi 2 pæne huller i køkkenskabene, så at opvaskemaskinens slanger kan blive trukket til vand og afløb.......  

I næste uge kommer blikkenslageren så og laver den endelige tilslutning – jeg kan næsten ikke vente. Men er samtidig klar over, at det er Kina vi er i, så forventningen om at det går gnidningsløst er lig nul...........her sker altid et eller andet uforudsigeligt, og alting tager bare længere tid. Men på et eller andet tidspunkt i nær fremtid, har jeg forhåbentlig en fungerende opvaskemaskine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar