onsdag den 16. marts 2011

Så godt er mit kinesiske endnu ikke!!

Jeg kæmper min daglige kamp på uni. for at følge med i undervisningen, og læser lektier 1-2 timer om dagen, men ....

Jeg var tidligere på dagen ned for at bede om at få bragt en ny vanddunk op i lejligheden - ingen problemer i det, da ekspedienten forstår engelsk.
   
Men da vandet efter 2 timer endnu ikke var leveret, måtte jeg derned igen!

Men ak, 2 nye ekspedienter, der ikke kunne engelsk.

Ingen problemer her, tænker jeg. Jeg kender jo de kinesiske ord til sætningen: jeg gav jer vandkupon - men har ingen vand. (Wo gei nimen shui jipiao - dan shi mei you shui) Det hele tilføjet nogle fagter, med at jeg gav dem noget.

Desværre ville de ikke forstå, og hentede efter lidt tid, den engelsk talende kollega. Hun undskyldte mange gange, at vagten ikke havde bragt det op endnu – men jeg var mere skuffet over de ikke kunne forstå mit kinesiske.

Nu har jeg vand, men kan stadig ikke tale forståeligt kinesisk. Dybt suk.

I bagklogskaben klare lys, burde jeg måske have skrevet det på en seddel med kinategn (我给你 们 水机票, 我 没有水).... men på den anden side, det ville nok have taget mig over en halvtime at kradse dem ned.... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar