onsdag den 3. november 2010

Engelsk navn.... ???

Her i Kina er det almindeligt ud over ens kinesiske navn, også at have taget et engelsk navn. Dette kommer sig af vesterlændinges problemer med at tale kinesisk, hvilket man så har taget konsekvensen af.

Min privat-tutor i kinesisk, hedder Yu Si, hvilket skal udtales lidt hen af sis se. Da hun læste engelsk på universitetet blev hun, sammen med resten af hendes klasse, opfordret til at vælge et engelsk navn. Hun har valgt Jane, da hun godt kunne lide en bog, hvor i hovedpersonen hed Jane. En på Dannys arbejde hedder Elvis, en anden Sky, så der er frit valg på alle hylder.

Danny er jo heldig, at han allerede har et engelsk navn, der er let at udtale for alle. Men jeg derimod, har et problem. Jeg har egentlig altid været vant til, at ikke-danskere udtaler Rikke på hundrede forskellige måder – forsøger tit at forklare, at det skal udtales ” reggae, like the music” hvilket til dels hjælper.

Men med kinesere er det noget helt andet. Rikke er slet ikke til at udtale, idet bogstav-konstellationen er helt umulig på kinesisk. Jane siger, at man ikke engang vil kunne skrive det med kinesiske tegn..... så spurgte jeg, om det ville være lettere hvis jeg hed Watz eller Pedersen, men det gjorde det ikke meget bedre. Derfor overvejer jeg nu, at tillægge mig et engelsk navn, nu er spørgsmålet så hvilket?

Send mig jeres bud som kommentar. Det skulle gerne være et navn, I mener passer til mig. Jeg ser frem til at se jeres ideer J


1 kommentar:

  1. hvorfor ikke et kinesisk navn som Zen?
    jeg synes du skal hedde noget royalt hihi måske Mary ;) eller Alexandra..
    kh.
    Julie

    SvarSlet