fredag den 28. januar 2011

Kinesisk Nytår

Her i Kina er det snart Nytår. 2. fabruar eller dagene der følger skifter den kinesiske månekalender fra Tigerens år til Kaninens år.

Dette er den største fest for kineserne, og de fleste af byens forretninger holder lukket fra den 2. til d. 8. februar. 

Nej, hvor spændende tænker man, og ser optog af drager og kulørte lamper for sit indre øje. Byen er da også pyntet med røde papirslamper og kaniner i alle udformninger, men det skal man ikke lade sig narre af.

Pynt i gaderne
Kineserne er i disse dage valfartet hjem til den egn/by de kommer fra, for at kunne være sammen med familien til denne højtid. De har hele januar provianteret til denne fest, som hovedsageligt foregår i familiens skød, med div. middage, dvs. supermarkederne har været fyldt med flere mennesker end normalt, og der har også været flere mennesker rundt i byen end normalt. 

Trængsel ved kasseapperaterne i supermarkedet

Og nu er det jo ikke fordi der ikke er nok mennesker til hverdag! Det begynder langsomt at gå op for os, at vi har truffet den rigtige beslutning mht. at forlade Kina i disse dage, og ikke har ladet os lokke at øjets indre billeder.

Det kan godt være at der pt. ikke er så varmt i Vietnam som vi havde håbet og regnet med, men det tager vi gerne med, for at slippe ud af disse masser af ustyrlige kinesere. For det er jo ikke fordi deres manere er bedre, jo flere de er samlet.

Så sent som i går, stod jeg i kø i supermarkedet, pludselig griber kinakonen ved sidens af mig, ned i min kurv og begynder at undersøge den for hvilke varer jeg dog har i den.....
Jeg blev temmelig overrasket, jeg er efterhånden vant til at de kigger meget efter hvad jeg dog køber, men lige frem at stikke hånden ned i en kurv jeg har på armen, det havde jeg så ikke lige prøvet. Jeg siger, på dansk: "Vil du da lige stoppe." Reaktionen er skræmmende, hun registrere slet ikke at jeg siger noget - jeg ved godt hun ikke forstod det, men hun ikke så meget som blinkede med øjenene over at jeg sagde noget.......

Godt Nytår til jer alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar