mandag den 7. februar 2011

Store rejsedag - Vietnam I

Aftenen før kinesisk Nytårsaften drog vi mod varmere himmelstrøg – nemlig til Vietnam.

Vi havde bestilt en bil til kl. 17 til at køre os til lufthavnen i Shanghai, selvom vi først skulle flyve kl. 22.20 – for med alle de kinesere regnede vi med meget trafik. Vi nåede til lufthavnen på ca. 2 timer – hvilket er det hurtigste den distance kan gøres på – altså ingen trængsel på motorvejene.

I lufthavnen herskede der også fred og ro. Vi fik chekket baggagen ind, var igennem immigrationskontrol og security check på ialt ca. 30 min.. Pudong lufthavn i Shanghai er da også lige, i en international undersøgelse, af flypassagere blevet kåret til verdens 5. bedste lufthavn. Samlignet med Kastrup hvor der altid er mange mennesker og utrolig lange køer især ved security chek, ja så foregår alt stille og roligt – hvilket er atypisk, sammenlignet med normale kinesiske tilstande.

I 2010 havde Pudong ca. 40 millioner passagere, sammenlignet med Kastrups 21,5 millioner. Forskellen i hvordan mennskemængden føles ligger nok i at Pudong er beregent til at håndtere en årlig kapacitet på 60 millioner passagere, og det er Kastrup nok ikke. Faktisk overvejes det om Pudong skal udvides med en tredje terminal, så at kapaciteten øges til 80 millioner – i Kina skal alt generelt være større end behovet er til!

Vi havde dog som følge af at det var store rejsedag, også for kinesere, forventet bare lidt trængsel enkelte steder.

Det kinesiske lufthavnsvæsen har også lige offentlig gjort en undersøgelse, der viser at ca. 75% af kinesiske fly lettende fra kinesisk grund afgår til tiden. Det kan dog undre en, eller i det mindste få en til at tænke over, at vi er meget uheldige hvad angår fly ud af Kina, idet vi ofte har været op til 1 time forsinket. Men, men, men, ved nærmere læsning fremgår det, at et fly i Kina, bliver beregnet som afgået til tiden, hvis dørene er lukket inden for 15 min. i forhold til planlagt afgang. Dvs. at sidder passagerne så og venter i selv flyet 1, 2, eller 3 timer, ja så er det statistisk afgået til tiden!

Og det var da netop hvad der skete. Vi kom rettidiget ombord, hvorefter det blev meddelt at det endnu var usikkert hvornår vi kunne lette pga. trængsel på take off banen. Der gik ca. 1 time inden vi kom i luften, men da havde ca. 6 timers vente tid i Hanoi at give af, ja så lænede vi os roligt tilbage.

I Hanoi havde vi en enkelt ”overnatning” i lufthavnen inden vi skulle med et fly videre til Da Nang. Jeg havde forberedte overnatning ved at medbringe et tæppe til os hver, og så var det ellers bare om at finde en stolerække med plads på.

Danny har lagt sig til rette i Hanoi lufthavn

Varm kakao i Hanoi Lufthavn inden afgang mod Da Nang
 I Da Nang havde jeg arrangeret kørsel til hotellet i Hoi An, så alt i alt gik rejsen ganske gnidningsløst.

Velankommet til Hotellet i Hoi An, med velkomstdrink.