torsdag den 13. januar 2011

En travl uge

Den første uge tilbage i Wuxi efter juleferie i DK har været travl for os begge.

Danny er startet til kinesisk 3 gange om ugen á 2 timer, så mandag og onsdag er han først hjemme efter kl. 20, og har så også undervisning om lørdagen. Derudover er der også lidt lektier der skal laves.

Jeg er begyndt at undervise to koreanske piger i engelsk hver formiddag i 2 timer. Deres mor overhørte mig og Jane, min tutor, tale engelsk indbyrdiges, og pludselig henvendte hun sig, og spurgte om jeg havde tid og lyst til at undervise hendes to piger på 14 og 15 år.

De er her kun indtil slutningen af februar, så det er knap 2 måneder. Det er ganske fint, og jeg får 80 RMB i timen. Nu er det jo ikke fordi jeg har de store erfaringer med undervisning – men heldigvis har de selv et par noveller. Og tilfældet vil, at den bog vi er startet med, handler om jødernes flugt fra Danmark til Sverige i 1943 – så det gør det lidt lettere for mig, og samtidig kan vi tale lidt om Danmark også.

Jeg har i denne uge også været til min første yoga-time på kinesisk. Det var sammen med Jane, men da man jo skal være stille i løbet af timen, kunne hun jo ikke så godt oversætte for mig. Så det var jo ikke meget jeg forstod, men jeg kunne jo se, hvad de andre gjorde og det var dejligt at få strukket kroppen lidt ud. Underviseren var også så venlig at stille sig tæt ved mig, så jeg ikke skulle dreje mit hoved i alt for mange mærkelige vinkler. Det skal vi helt sikkert til igen.

Derudover har jeg været, som jeg er hver onsdag, på skolen for børn med indlæringsproblemer. Det er ikke så meget engelsk undervisning, men mere leg og sang. Det er ganske hyggeligt, og børnene bliver så glade for at se os.

Og så har jeg fået mig et buskort så jeg rigtigt kan komme rundt – og det er jo en stor besparelse i min daglig befordringsomkostning. En taxi til byen koster ca. 20-30 RMB hver vej, bussen koster 2 RMB, og med buskort kun 1,20 RMB bver vej – så ikke nok med at jeg tjener lidt penge, jeg spare også gevaldigt på udgifterne.

Jane står i kø for at få buskort til mig.

Ofte er der flere mennesker med bussen, end lige på denne tur.

Både lørdag og søndag var vi ude at spise med kollegaer fra Novenco, og tirsdag aften afholdt Novenco sin årlige middag for medarbejderne og deres familier, mere om det i et andet indlæg.
I dag torsdag skal Danny ud at spise med arbejdet, og fredag skal vi spise sammen med nogle af hans kollegaer fra Næstved.

Udover alle disse sidebeskæftigelser, så har Danny selvføgelig været på arbejde, og jeg har lavet mad, vasket tøj og gjort lidt rent – forstår nogle gange ikke, hvordan jeg overhovedet havde tid til at arbejde i DK.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar