lørdag den 9. juli 2011

Sommerferie

Mandag og tirsdag afsluttede jeg 1.semester; kinesisk for udlændinge på Jiangnan University, med eksamener.

De kalder det eksamen, men det var mere en afsluttende prøve, som ikke betyder noget, og hvor resultatet ikke engang er angivet på det fine certifikat jeg har fået.


Min klasse A-ban. Jeg står imellem 2 af mine lærer, den 3. lærer er 2. person fra højre.

Jeg har haft 3 fag de sidste 4 måneder; grammatik, lytning og læsning.

Mine prøveresultater:
Grammatik: 80 point af 100
Lytning: 81 point af 100
Læsning: 92 point af 100

Jeg er selv ganske tilfreds med resultaterne, og ved at jeg har lært rigtig meget.

Det der gør det svært at lære kinesisk er selvfølgelig skrifttegnene.
Man kan ikke bare lige læse nogle ord uden at forstå dem, idet skrifttegnet på ingen måder, angiver udtalelsen af ordet. For mig skal de derfor først ”oversættes” til pinyin (kinesisk med latinske bogstaver), og så kan jeg begynde at huske. Men samtidig går mange af pinyin-ordene igen, kun adskilt af deres tone, dvs. en del tegn udtales (næsten) ens, men har meget forskellig betydning.

Jeg har endnu ikke helt brudt koden for hvordan jeg lære/husker bedst. Jeg er indtil videre ok til at at kunne læse og forstå meningen af en tekst, så længe jeg både har skrifttegn og pinyin foran mig, det kniber mere når jeg kun har skrifttegnene.

Nu har jeg så sommerferie indtil næste semester starter i september, og hvor jeg rykker op i B-ban.

Og om ikke så mange dage skal jeg på ferie i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar